19 października (czwartek)
10.00-11.00
Otwarcie kongresu, wykład wprowadzający 
Rozpoczęcie kongresu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe: praktyki, perspektywy, wyzwania"
10.20-11.00
wykład wprowadzający "Czy jesteśmy odpowiedzialni za przeszłość? O uczeniu jak się uczyć z historii", prof. dr hab. Dariusz Stola (ISP PAN)
Wykład przedstawi momenty w historii Polski, w których polityka wobec Żydów i innych mniejszości kształtowała charakter polskiej państwowości. Okazało się, że polityka ta ma znaczenie dla wszystkich obywateli, w tym dla przyszłych pokoleń. W tym kontekście istotny jest związek między naszymi działaniami a przyszłością i kształtem instytucji reprezentujących przeszłość.
11.00-12.30
Sesja 1: Społeczności i ich przemiany 
"Bycie Żydem w społeczeństwie wielokulturowym: od szczególnej do uniwersalnej świadomości mniejszości", Cora Alexa-Døving (HL-Senteret)

Jak konstruowana jest żydowska tożsamość w stosunku do muzułmanów, największej mniejszości w Norwegii? Prezentacja będzie skupiać się na publicznych manifestacjach żydowskiej tożsamości, w przypadku których możliwe jest obrazowanie analogii do społeczności muzułmańskiej. Według badaczki, sposób, w jaki tożsamość jest dziś wyrażana, wiąże się ze zmianami w głównym sposobie rozumienia i dyskutowania antysemityzmu w norweskiej sferze publicznej.

"Narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii", Vibeke Moe (HL-Senteret)

Opierając się na danych z jakościowych wywiadów, Vibeke Moe bada narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii. Skupia się na narracjach dziedziczonych kulturowo, a także osobistych doświadczeniach rozmówców. Narracje wyznaczają przesuwające się granice społeczności i ramy identyfikacji, które wykraczają poza dychotomiczne pojęcia "muzułmanie kontra Żydzi".

"Dokąd idziemy? Skąd przychodzimy? Migranci i uchodźcy w Polsce", Agnieszka Kosowicz (Polskie Forum Migracyjne)

Tekst podsumowuje praktyczne doświadczenia we wspieraniu integracji migrantów i uchodźców w Polsce. Przyjmowanie innych to umiejętność, której należy się uczyć i pielęgnować. Bycie nowicjuszem wymaga odwagi i otwartości na zmiany. Nowa rzeczywistość, w której migracja jest wspólnym elementem życia, wzywa nas do przemyślenia naszej tożsamości i koncepcji tego, czym jest wspólnota. Ucząc się z przeszłości, powinniśmy ponownie przeanalizować, w jaki sposób wspieramy się nawzajem jako ludzie, co daje nam poczucie bezpieczeństwa i jak radzić sobie z naszymi lękami.
Moderacja sesji, Ana Perona-Fjeldstad (Europejskie Centrum Wergelanda), z zawodu prawniczka, z dodatkowym tytułem magistra stosunków międzynarodowych, jest dyrektorem wykonawczym Europejskiego Centrum Wergelanda. Pracując w edukacji od 30 lat, uczestniczy w kilku grupach eksperckich zajmujących się zagadnieniami edukacji na rzecz demokracji i praw człowieka. Wcześniej pracowała w Międzynarodowej Radzie Edukacji Otwartej i Na Odległość (ICDE) i była doradcą w Parlamencie Argentyny.
Przerwa kawowa
"Wioska projektów", Żydowskie dziedzictwo kulturowe: prezentacja wybranych działań w projekcie, 2020-2023 
"O historii jako antydyskryminacyjnym i obywatelskim narzędziu edukacyjnym (dla policji, straży granicznej i więziennej)", Julia Chimiak, Mariusz Jastrząb (Muzeum POLIN),

"Trendy filmowe i jak można je wykorzystać jako narzędzia edukacyjne dla młodzieży", Dorota Siarkowska, Hanna Kłoszewska (Muzeum POLIN),

"Herstoria też jest historią", Katarzyna Jakubowicz, Katarzyna Jankowska (Muzeum POLIN),

"Cyfrowy networking: metody upowszechniania, promocji i sieciowania zasobów internetowych w POLIN", Klara Jackl (Muzeum POLIN),

"Remembering by Listening (wydarzenia muzyczne i upamiętnienie)", Kajetan Prochyra (Muzeum POLIN)

"Historia = ziewanie? Jak zainteresować młodych ludzi historią – studium przypadku kampanii Żonkile", Zofia Bojańczyk (Muzeum POLIN),

"Projekty dedykowane osobom z niepełnosprawnościami", Wioletta Jóźwiak (Muzeum POLIN),

"Spotkania polsko-ukraińskie: programy dla mniejszości", Marianna Shpak (Muzeum POLIN)

"Nagroda POLIN", Radosław Wójcik (Muzeum POLIN).
14.15-15.00
Przerwa obiadowa
15.00-16.30
 Sesja 2: Historia i tożsamości 
"Sporne historie", Bojana Dujkovic-Blagojevic (European Wergeland Center)

Prezentacja poświęcona upamiętnianiu i pamięci. Rozpocznie się od tematu ewolucji narracji dotyczących zamachu w Sarajewie w odniesieniu do zmieniających się paradygmatów ideologicznych i politycznych. Otworzy to dyskusję o aktach patriotycznych i ich sposobów ich uzasadnienia. Wystąpienie będzie również odnosić się do współczesnych tematów, kwestii tożsamościowych, znaczenia kontekstualizacji historycznej i adekwatności terminologii.

"Doświadczenia wojenne i ich wpływ na mobilizację społeczności romskiej", Joanna Talewicz (Fundacja "W Stronę Dialogu")

Wystąpienie dotyczyć będzie inicjatyw społeczności romskich w Europie, które tworząc organizacje, koalicje i instytucje, przeciwstawiają się spychaniu historii Romów na margines, walcząc tym samym o godne miejsce wśród ofiar wojen i kryzysów. Aktywność społeczności romskich przyczynia się również do tworzenia nowych narracji i budowania alternatywnego wizerunku społeczności romskich w Polsce i w innych krajach europejskich.
Moderacja sesji, Myroslava Keryk (Fundacja "Nasz Wybór"), historyczka, socjolożka, specjalistka w zakresie migracji Ukraińców do Polski. Prezeska Zarządu Fundacji "Nasz Wybór", koordynatorka projektów w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, redaktorka naczelna miesięcznika "Nash Vybir". Członkini Komisji ds. Migracji pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich RP. Zdobywczyni nagród za działania na rzecz integracji imigrantów dialogu polsko-ukraińskiego, oraz Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Warszawy.
17.00-18.30
Moderowana sesja dyskusyjna: "Mniejszości w czasie globalnych kryzysów" 
.
Osoby uczestniczące:

Kateryna Babkina (pisarka i poetka, Iwano-Frankiwsk, Ukraina),
Patrycja Dołowy (dyrektorka Jewish Community Center w Warszawie),
Jagoda Grondecka (dziennikarka, specjalistka od tematyki Bliskiego Wschodu),
Avishai Margalit (filozof, Uniwersytet Hebrajski, Izrael).
Moderacja: Witold Szabłowski, polski dziennikarz i reportażysta, laureat Nagrody Dziennikarskiej Parlamentu Europejskiego. Od 2006 związany z "Gazetą Wyborczą" i "Dużym Formatem", wcześniej również m.in. w TVN24. Zajmuje się przede wszystkim Turcją, jak również Europą Środkową, czy Ukrainą. Jako jeden z niewielu polskich pisarzy wydał książkę w "Penguin Random House".
20:00
Uroczysty bankiet dla osób uczestniczących w kongresie






Program

19 Października (czwartek)

10:00-11:00
Otwarcie kongresu, wykład wprowadzający

10.00-10.20 – rozpoczęcie kongresu "Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe: praktyki, perspektywy, wyzwania",
10.20-11.00 – wykład wprowadzający "Czy jesteśmy odpowiedzialni za przeszłość? O uczeniu jak się uczyć z historii", prof. dr hab. Dariusz Stola (ISP PAN)

Wykład przedstawi momenty w historii Polski, w których polityka wobec Żydów i innych mniejszości kształtowała charakter polskiej państwowości. Okazało się, że polityka ta ma znaczenie dla wszystkich obywateli, w tym dla przyszłych pokoleń. W tym kontekście istotny jest związek między naszymi działaniami a przyszłością i kształtem instytucji reprezentujących przeszłość. [/schedule_item]
11.00-12.30
Sesja 1: Społeczności i ich przemiany

"Bycie Żydem w społeczeństwie wielokulturowym: od szczególnej do uniwersalnej świadomości mniejszości", Cora Alexa-Døving (HL-Senteret)

Jak konstruowana jest żydowska tożsamość w stosunku do muzułmanów, największej mniejszości w Norwegii? Prezentacja będzie skupiać się na publicznych manifestacjach żydowskiej tożsamości, w przypadku których możliwe jest obrazowanie analogii do społeczności muzułmańskiej. Według badaczki, sposób, w jaki tożsamość jest dziś wyrażana, wiąże się ze zmianami w głównym sposobie rozumienia i dyskutowania antysemityzmu w norweskiej sferze publicznej.

"Narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii", Vibeke Moe (HL-Senteret)

Opierając się na danych z jakościowych wywiadów, Vibeke Moe bada narracje o Żydach wśród muzułmanów w Norwegii. Skupia się na narracjach dziedziczonych kulturowo, a także osobistych doświadczeniach rozmówców. Narracje wyznaczają przesuwające się granice społeczności i ramy identyfikacji, które wykraczają poza dychotomiczne pojęcia "muzułmanie kontra Żydzi".

"Dokąd idziemy? Skąd przychodzimy? Migranci i uchodźcy w Polsce", Agnieszka Kosowicz (Polskie Forum Migracyjne)

Tekst podsumowuje praktyczne doświadczenia we wspieraniu integracji migrantów i uchodźców w Polsce. Przyjmowanie innych to umiejętność, której należy się uczyć i pielęgnować. Bycie nowicjuszem wymaga odwagi i otwartości na zmiany. Nowa rzeczywistość, w której migracja jest wspólnym elementem życia, wzywa nas do przemyślenia naszej tożsamości i koncepcji tego, czym jest wspólnota. Ucząc się z przeszłości, powinniśmy ponownie przeanalizować, w jaki sposób wspieramy się nawzajem jako ludzie, co daje nam poczucie bezpieczeństwa i jak radzić sobie z naszymi lękami.
Moderacja sesji, Ana Perona-Fjeldstad (Europejskie Centrum Wergelanda), z zawodu prawniczka, z dodatkowym tytułem magistra stosunków międzynarodowych, jest dyrektorem wykonawczym Europejskiego Centrum Wergelanda. Pracując w edukacji od 30 lat, uczestniczy w kilku grupach eksperckich zajmujących się zagadnieniami edukacji na rzecz demokracji i praw człowieka. Wcześniej pracowała w Międzynarodowej Radzie Edukacji Otwartej i Na Odległość (ICDE) i była doradcą w Parlamencie Argentyny.
12.45-14.15
" "Wioska projektów", Żydowskie dziedzictwo kulturowe: prezentacja wybranych działań w projekcie, 2020-2023 

"O historii jako antydyskryminacyjnym i obywatelskim narzędziu edukacyjnym (dla policji, straży granicznej i więziennej)", Julia Chimiak, Mariusz Jastrząb (Muzeum POLIN),

"Trendy filmowe i jak można je wykorzystać jako narzędzia edukacyjne dla młodzieży", Dorota Siarkowska, Hanna Kłoszewska (Muzeum POLIN),

"Herstoria też jest historią", Katarzyna Jakubowicz, Katarzyna Jankowska (Muzeum POLIN),

"Cyfrowy networking: metody upowszechniania, promocji i sieciowania zasobów internetowych w POLIN", Klara Jackl (Muzeum POLIN),

"Remembering by Listening (wydarzenia muzyczne i upamiętnienie)", Kajetan Prochyra (Muzeum POLIN)

"Historia = ziewanie? Jak zainteresować młodych ludzi historią – studium przypadku kampanii Żonkile", Zofia Bojańczyk (Muzeum POLIN),

"Projekty dedykowane osobom z niepełnosprawnościami", Wioletta Jóźwiak (Muzeum POLIN),

"Spotkania polsko-ukraińskie: programy dla mniejszości", Marianna Shpak (Muzeum POLIN)

"Nagroda POLIN", Radosław Wójcik (Muzeum POLIN).
14.15-15.00 – Przerwa obiadowa


15.00-16.30
Sesja 2: Historia i tożsamości 

"Sporne historie", Bojana Dujkovic-Blagojevic (European Wergeland Center)

Prezentacja poświęcona upamiętnianiu i pamięci. Rozpocznie się od tematu ewolucji narracji dotyczących zamachu w Sarajewie w odniesieniu do zmieniających się paradygmatów ideologicznych i politycznych. Otworzy to dyskusję o aktach patriotycznych i ich sposobów ich uzasadnienia. Wystąpienie będzie również odnosić się do współczesnych tematów, kwestii tożsamościowych, znaczenia kontekstualizacji historycznej i adekwatności terminologii.

"Doświadczenia wojenne i ich wpływ na mobilizację społeczności romskiej", Joanna Talewicz (Fundacja "W Stronę Dialogu")

Wystąpienie dotyczyć będzie inicjatyw społeczności romskich w Europie, które tworząc organizacje, koalicje i instytucje, przeciwstawiają się spychaniu historii Romów na margines, walcząc tym samym o godne miejsce wśród ofiar wojen i kryzysów. Aktywność społeczności romskich przyczynia się również do tworzenia nowych narracji i budowania alternatywnego wizerunku społeczności romskich w Polsce i w innych krajach europejskich.
Moderacja sesji, Myroslava Keryk (Fundacja "Nasz Wybór"), historyczka, socjolożka, specjalistka w zakresie migracji Ukraińców do Polski. Prezeska Zarządu Fundacji "Nasz Wybór", koordynatorka projektów w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, redaktorka naczelna miesięcznika "Nash Vybir". Członkini Komisji ds. Migracji pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich RP. Zdobywczyni nagród za działania na rzecz integracji imigrantów dialogu polsko-ukraińskiego, oraz Odznaki Honorowej Zasłużonego dla Warszawy.

17.00-18.30
Moderowana sesja dyskusyjna: "Mniejszości w czasie globalnych kryzysów"

Osoby uczestniczące:

Kateryna Babkina (pisarka i poetka, Iwano-Frankiwsk, Ukraina),
Patrycja Dołowy (dyrektorka Jewish Community Center w Warszawie),
Jagoda Grondecka (dziennikarka, specjalistka od tematyki Bliskiego Wschodu),
Avishai Margalit (filozof, Uniwersytet Hebrajski, Izrael).
Moderacja: Witold Szabłowski, polski dziennikarz i reportażysta, laureat Nagrody Dziennikarskiej Parlamentu Europejskiego. Od 2006 związany z "Gazetą Wyborczą" i "Dużym Formatem", wcześniej również m.in. w TVN24. Zajmuje się przede wszystkim Turcją, jak również Europą Środkową, czy Ukrainą. Jako jeden z niewielu polskich pisarzy wydał książkę w "Penguin Random House".